Реалізація автомобільного газу почала потроху відновлюватися на початку літа, але, на думку ряду експертів, може знову суттєво впасти. Причина – повернення податків на пальне з 1 липня. Вартість самого доступного автомобільного пального поступово виросте до 5 гривень на літрі. Це суттєво вдарить по кишені автовласників. Крім того, здорожчання майже неминуче призведе до бажання деяких продавців втримати низькі ціни, аби не втратити постійних та залучити нових клієнтів. Самий простий спосіб досягти цього – «похімічити» з якістю пального або з точністю наливу. Почалося чи ні – дали відповідь експерти столичного Інституту споживчих експертиз, які перевірили два найбільш цікавих для автомобілістів параметри – точність наливу та склад блакитного пального.
Експерти перевірили зразки, придбані у великих мережах (WOG, UPG), найбільшій у столиці і регіоні мережі (КLO), а також у так званих дискаунтерів. Це також досить чисельні мережі, але з нижчим у порівнянні з іншими рівнем цін (БРСМ-нафта, U.GO, БАРС). Також для контрасту придбали газ і на «бочці», з ціною на гривню нижчою навіть дискаунтерів.
«Задують» чи «надують»?
В середовищі «газоводів» найчастіше розмови точаться довкола точності наливу на АЗС, а точніше, недоливу. При чому мова йде не про сотні грам, в обговореннях фігурують і 3, і 5, і навіть 10 літрів недоливу. Жоден з гаражних «експертів» навіть думки не допускає про можливі поломки газобалонного обладнання, як то відсікаючого чи мультиклапана, редуктора або неякісних магістралей. Винними по замовчуванню завжди є АЗС. Тому насамперед експерти перевірили, чи дійсно таке можливо. За нормативами недолив може становити не більше 1%, але реально досягти такого результату на колонці досить складно. Експерти відібрали фіксовану кількість літрів газу на кожній із АЗС, після чого, за формулою, з урахуванням щільності, перерахували в об'єм. Підсумки виявилися полярними – з одного боку, недолив все таки виявили, з іншого – він аж ніяк не може сягати трьох і більше літрів на стандартному бакові авто.
Але почати варто з позитиву – у двох мережах (WOG та КLO), «налили» навіть більше – відповідно на три і один відсоток більше за сплачений! Це, загалом, не дивно, оскільки репутація коштує дорого і можливо саме тому у цих мережах були виявлені еталонні мірники для контрольного проливу, який за бажання може зробити будь-який клієнт.
Рівно за чеком заправили на АЗС UPG. Недолив же виявили в мережах БРСМ-нафта, U.GO, БАРС і на нелегальній «бочці». Цікаво, що він склав в межах 3-4 %. Це ніби і не багато, але виходить, що вища ціна у великих мереж майже компенсується точністю наливу, тобто по факту вартість майже однакова. Крім того, якщо порахувати щорічну реалізацію, то невеликі відсотки недоливу трансформуються в круглі суми, які не фіксуються фіскальною системою. Проте це вже зовсім інша історія.
Яка ж тоді природа міфів про тотальний недолив? Експерти з інсталяції ГБО кажуть, що причин може бути декілька. По-перше, встановлені в авто балони самі по собі не є мірилом вимірювання, їх ємність, навіть вказана в паспорті, є приблизною. Причому похибка в 20% не є чимось екстраординарним. Маркування відповідно теж може бути різним – хтось із виробників пише ємність, до прикладу, 40 літрів, але мається на увазі, що це 80% від загального об’єму. І якщо відсікаючий клапан несправний (а за словами спеціалістів з обслуговування ГБО, в половині випадків його просто нема, або він несправний), то колонка наллє і 100%, тобто розбіжність становитиме 20%. Тож «газоводам» перш за все треба ретельно перевірити стан ГБО в авто.
Що показали лабораторні дослідження?
Другим тестом стало дослідження компонентного складу, тобто з чого власне складається автомобільний газ. Як відомо, автомобільний газ є сумішшю пропану та бутану, а також інших вуглеводнів (ізобутану, пропілену, етану, етилену і т.д.). Також він має відповідати сезонності - існує зимовий і літній варіанти, як і в дизельному пальному. Зимою і влітку співвідношення головних компонентів – пропану і бутану – повинно змінюватися. Влітку це 40% пропану і 60% бутану, взимку – навпаки. В лабораторії виявилося, що всі зразки є літніми. Найбільше пропану зафіксовано в зразку WOG (44/55), практично ідеальним виявилося співвідношення у КLO (41/55) та UPG(39/56). Такі результати забезпечать якнайповніше згоряння суміші, отже, і забезпечить динаміку за збереження економічності їзди. Також у зразках КLO та WOG зафіксовано низькі значення вмісту шкідливого для паливної системи пропілену, що є чітким маркером того, що цей газ дійсно є ПБА (пропан-бутаном автомобільним). Простіше кажучи, це пальне на виробництві піддавалося додатковому очищенню.
Зрештою, було перевірено ще один важливий параметр – щільність газу. Чим вона більша, тим більше буде пробіг. У цьому параметрі найвищі показники здобули зразки ті ж самі мережі KLO та WOG – відповідно, 538 та 536 кг/м3. З іншого боку шкали – зразок БРСМ-нафта, щільність якого склала 522 кг/м3.
Загалом, як заявив директор Інституту Юрій Чорнобривець, «ситуація з газом не настільки погана, якою могла би бути. Порушення є, але важко назвати іх критичними. Головне, що у продажу лише заводське паливо – що доводять і більш-менш рівні ціни і те, що його вдосталь». Стосовно недоливу, експерти радять автомобілістам заправлятись лише там, де належно оформлена метрологічна повірка колонок, і є відповідні пломби. Це значно скоротить ризик. А ось з «гаражними» міфами про тотально не якісний газ, який ще й не доливають десятками літрів, можна закінчувати. Хочете економити, встановили ГБО – не будьте жадібними, обслуговуйте його як потрібно. Таким чином і машину збережете, і гаманець, і власну безпеку.