Стережись автомобіля: особливості національної поведінки за кермом

31.07.2018 г. в 18:36, uainfo

Читаючи мало не щодня про смертельні інциденти на дорогах, де кількість жертв вже налічує десятки, замислилася: чому так стається?

Що виявляється сильнішим за головний людський інстинкт самозбереження: амбіції, бажання самоствердитися, витискаючи "газ"? Чи навпаки – легковажне ставлення до життя через його глобальне знецінення?

Кожен випадок, звичайно, має свої обставини. І навряд чи водій, натискаючи на педаль газу сильніше ніж дозволено чи вирішуючи обігнати чиєсь авто на вузькій дорозі, раціонально зважує усі "за" і "проти" власних вчинків.

Навпаки – через брак часу на розмірковування за кермом ми діємо автоматично, на підсвідомості. То що ж там коїться у нашій підсвідомості, що за кількістю людських смертей у ДТП ми – одні з лідерів у Європі.

Враховуючи те, що на шляхах одночасно взаємодіють сотні людей, котрі щохвилини ухвалюють певні рішення, які залежать не лише від рівня їхньої компетентності, а й від особливостей характеру, емоційного стану, рівня культури, навіть системи цінностей і мотивацій, поведінка на дорогах є важливим показником. Якщо не національного характеру, то, принаймні, соціального психологічного стану.

І висновки невтішні. Звичайно, якби замість вервечки авто ми бачили перед собою чергу людей, поводилися б інакше. Навряд чи лізли б з кулаками чи лаялися останніми словами. Хоча існує також поняття "психологія натовпу", часом страшного й непередбачуваного, на відміну від окремих людей, які самі по собі начебто симпатичні та доброзичливі.

Качка на дорозі

Авто до певної міри знеособлює. Рухаючись за кермом, людина асоціює себе з автомобілем.

Недарма ж, описуючи новий дизайн, промоутери наділяють машину людськими рисами: агресивна, нахабна, загадкова, хижа, непередбачувана. Так само, пересуваючись в автомобільному "натовпі", ми сприймаємо інших учасників руху як "великого чорного нахабу" або "безтолкову червону курку". Якось сама спостерігала, як автомобіль, котрий рухався попереду, раз по раз перелаштовувався із однієї смуги в іншу, обганяв. А потім раптом різко почав перебудовуватись вправо і зупинився.

Щиро кажучи, подумки називала водія "придурком", поки не побачила, що зупинився він, бо зауважив обабіч дороги дику качку (траса йшла повз озеро), котра невідь чому вибігла з очерету. Чоловік впіймав птаха й відніс його ближче до води.

Звичайно, це не дає йому права порушувати правила. Та й така сентиментальність щодо тварин ще не означає, що цей водій пропустить на переході дідуся.

Та все ж, обурюючись чиєюсь, на наш погляд, неадекватною поведінкою, варто замислитися, що реальність може бути не такою, як нам видається. І частіше замість бездушних металевих коробок уявляти людей в них з їхніми різними життєвими обставинами.

"Налий бензину й кави"

Та все ж певні узагальнення щодо особливостей психологічного стану суспільства в залежності від стилю водіння зробити можна.

1. Надмірна агресивність. Причиною агресії майже завжди є страх, невпевненість у собі, відчуття неконтрольованості власного життя, жертовний комплекс.

Наприклад, чоловік, який зранку полаявся з дружиною через те, що мало заробляє, а потім запізнюється, стоячи в заторах, на роботу, де його вкотре насварить шеф, він розуміє, що від нього мало що залежить. Ось узагальнений портрет пересічного українського водія.

2. Тотальна неповага до собі подібних і в першу чергу до себе. Можливо, це ще відгомін пострадянських часів з усвідомленням того, що дорогу до кращого життя треба прокладати, розштовхуючи інших і вириваючи собі якісь блага ліктями й зубами.

Але саме такий стиль поведінки спостерігаємо на шляхах. Люди, яких часто принижували, а саме такою ще донедавна була наша система виховання, як правило, не поважають себе.

Ототожнюючи себе з авто, ми переносимо на нього не лише власні емоції та настрій, а й власне уявлення про своє місце в житті. Тож для декого (особливо для чоловіків) просто нестерпно дивитися, як інші його обганяють, а він, такий чесний і правильний, пасе задніх. Він відчуває себе лузером і щосили тисне на газ.

3. Фальшиве уявлення про вселенську справедливість. Саме до цієї пастки потрапляє водій із попереднього пункту. "Чому їм можна, а мені – ні?" або "Я що, гірший за інших?", – думає він і їде на червоне світло.

4. Правила вигадані для слабаків. Навряд чи усі, хто значно перевищує дозволену швидкість, поспішають, наприклад, до пологового будинку чи за ліками для хворої дитини, коли час іде на хвилини. Просто в нас, на жаль, прийнято іронічно ставитися до норм і поблажливо – до їх порушників.

5. Підміна справжніх досягнень фейковими. Ну де ще можна так наочно продемонструвати собі власну перевагу над іншими, як не за кермом авто, де втілені найновіші технології. І хоч водій такої диво-техніки особисто ніяк не долучився до тих наукових надбань, все ж відчуває себе причетним до них за правом власника.

Як це нудно, думає дехто, роками вчитися, працювати над собою. Інша справа – сісти за кермо і, обганяючи інших "невдах", швидше за них доїхати з пункту "А" до пункту "Б". Мети досягнуто. Людина самоствердилася коштом авто.

6. Знецінення життя. Люди, яких часто принижували, не відчувають значущості себе як людини. А значить, підсвідомо не відчувають цінності власного життя. Іншими словами, вони не мають чого втрачати. Тож часто так безглуздо й невиправдано ризикують за кермом просто заради порції адреналіну, котрого не мають де взяти у їхньому, як їм здається, прісному і нудному житті.

Звісно, є ще багато причин ДТП, не пов'язаних із психологією: стан доріг, безкарність, хабарництво на курсах водіїв. Та аналізувати їх – не в моїй компетенції.

Интересные автостатьи

Колекционер из Австрии собрал 114 уникальных VW Golf Из 30 миллионов VW Golf, проданных с 1970-х годов, 114 авто принадлежат только одному человеку. Самая продаваемая модель Volkswagen стала больше, чем просто автомобилем для Йозефа Джузы из Австрии.
Купить машину или ездить на такси: что выгоднее для вас Чтобы ответить на этот вопрос, нам нужно сравнить стоимость 1 км поездки на такси и на собственном автомобиле.
Четырехцветный VW Golf - не "самопал", а редчайший серийный автомобиль Да-да, на фото именно серийный автомобиль. Таких Гольфов третьей серии было выпущено всего 264 экземпляра, а Polo III в такой расцветке выпустили уже гораздо больше - аж 3806 авто.
Секреты топливных карточек: рейтинг программ лояльности украинских АЗС У всех крупных АЗС-сетей Украины сегодня действуют собственные программы лояльности. В напряженной борьбе за клиентов они постоянно придумывают новые акции, бонусы и привилегии.
Шесть гениальных идей, которые изменят движение в городе От автомобилей, которые общаются друг с другом, до дорог, которые заряжают ваш электрический автомобиль в движении - новые технологии в скором будущем изменят привычный ритм вождения в городах.
Автоклассика: 5 редких и необычных масл-каров, о которых вы никогда не слышали Спрос и предложение - это та вещь, которая влияет на стоимость автомобиля, о котором вы мечтали. По статистике, есть очень большая вероятность того, что те автомобили, которые вам нравятся, это именно те, за которыми охотятся все ценители масл-каров.
В отпуск на авто: как сэкономить на топливе? Если вы собрались путешествовать на автомобиле, ощутимой статьей расходов могут стать расходы на топливо. Мы расскажем вам, как можно снизить затраты на заправку автомобиля, когда вы едете в отпуск.
Самые крутые суперкары на службе в полиции Похоже, что экономить на полицейских авто в некоторых странах никто не собирается. Если «у нас» полиция пересела с УАЗиков на Приусы, то «у них» - на Роллс-Ройсы и Бугатти. Предлагаем подборку самых невероятных суперкаров на службе в полиции.
15 гаджетов, которые могут пригодиться каждому автомобилисту Современным водителям доступна масса хитроумных устройств, которые решают связанные с автомобилем проблемы. Мы собрали как хорошо знакомые, так и не особо распространённые гаджеты, которые сделают жизнь любого автовладельца проще.
Как это работает: эргономика автомобиля Дизайн интерьера в авто - это не только о стиле, это также об удобстве управления и комфорте для всех внутри.
8 распространенных ошибок при покупке первой машины При покупке первой машины ошибаются практически все. Какие промахи самые распространённые? Читайте, и узнаете.
Как ухаживать за ремнями безопасности То, что пристегиваться в автомобиле обязательно, ни для кого не секрет. Но за ремнями нужно правильно ухаживать, чтобы сохранить их функциональность.

Больше новостей