Верховна Рада нещодавно затвердила законопроект “Про дорожній рух та його безпеку”, який має на меті зміни у дорожній системі. До проекту вносили правки цілих 168 разів. Що ж зміниться на дорогах та кого це торкнеться? Досліджував Канал 24.
Основним законом у сфері дорожнього руху та його безпеки з 1993 року лишається Закон “Про дорожній рух”. Останньої редакції Правила дорожнього руху зазнали ще у 2001 році. Хоча зміни до цих документів вносилися багато разів, експерти стверджують, що вони не відповідають вимогам сучасності, містять протиріччя, деякі положення дублюються – тому потребують змін. Мета ж нового законопроекту – завдяки адаптованим під сучасні умови доповненням підвищити безпеку дорожнього руху, і, що не менш важливо, наблизити “дорожнє” законодавства до європейських норм.
“Правила дорожнього руху, які сьогодні використовують, були прописані в далекі часи. Зміни вносилися дуже багато разів, але навіть ті зміни уже не відповідають тим реаліям, які наразі є. А реалії говорять про те, що кількість транспортних засобів та інтенсивність на дорогах збільшилися”, – зазначає правозахисник, один із розробників законопроекту Володимир Караваєв.
Тому, виходячи з цього, й прописані нові вимоги. За його словами, ще у 2002 році Європейська конференція міністрів транспорту визначила три основні проблеми у сфері дорожнього руху. Перша – водії просто не дотримуються правил дорожнього руху, друга – водії не дотримуються правил дорожнього руху, бо вони суперечливі та не завжди зрозумілі водієві. Третя проблема – це неефективність системи державного управління та їх ресурсів.
Відтак, цей законопроект розпочинається з того, що змінює повноваження державних органів влади, встановлює нові принципи державного управління та прописує конкретні вимоги для кожного учасника дорожнього руху. Причому найголовніше, що все це засновується на директивах ЄС. Тобто, законопроект максимально наближений до європейських норм та враховує реальні умови, котрі існують нині на автошляхах.
Якими будуть нові ПДР
Відповідно до нових правил, за агресивну манеру водіння буде передбачена відповідальність. Зміняться правила зупинки та стоянки. Поліція зможе проїжджати на заборонений сигнал світлофора, обов’язково при цьому вмикаючи спеціальний звуковий сигнал. Спроститься проїзд карет швидкої допомоги та інших оперативних служб, але без суттєвого дискомфорту для інших водіїв авто. Також деякі обмеження торкнуться автівок, які не обладнані пасками безпеки.
“Основна проблема з водіями – те, що вони не користуються пасками безпеки і не вимагають цього від пасажирів. Тому в новому законі серед вимог і до пасажирів транспортного засобу і до водіїв – обов’язково користуватися пасками безпеки,” – наголошує Караваєв.
До слова, відбутись лише оплатою штрафу за порушення правил ПДР стане майже неможливо. При регулярних порушеннях водієві слід буде проходити додатковий медогляд для того, щоб підтвердити здатність до безпечного керування автівкою.
Для велосипедистів
Велосипедисти, як і мотоциклісти, зможуть користуватися смугами для громадського транспорту, причому двоколісних віднесуть до “уразливих учасників дорожнього руху”, та заборонять користуватися засобами зв’язку, навігації, аудіо-, фото-, відеопристроями, тримаючи їх у руці. Обов’язковим для велосипедистів, якщо вони рухатимуться по проїжджій частині, стане шолом.
“По суті, відзначає Караваєв, до велосипедистів будуть такі ж вимоги, як і до водіїв. Нетверезих велосипедистів обіцяють карати та ввести відповідальність не лише на папері, а “провчати” їх за порушення”, – на рівні з водіями авто. Як тільки велосипедисти потрапляють на дорогу – стають такими ж учасниками дорожнього руху, як і всі інші. Ось в чистому полі велосипедист в стані алкогольного сп’яніння – будь-ласка. Як тільки виїжджаєш на автомобільну дорогу – все, діють правила,” – відзначає експерт з питань законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху.
А ще “двоколісним” заборонять виїжджати лівіше половини правої смуги руху проїзної частини дороги. Однак будуть винятки. Лівий поворот на дорозі з більше ніж однією смугою лишиться забороненим.
Для пішоходів
Будь-які вимоги в новому законопроекті направлені, перш за все, на збереження життя на дорозі. Звичайно, залишилося чимало старих вимог, однак з новими уточненнями і додатками, підкреслює Караваєв. Приміром, розглянемо випадок на дорозі: пішохід переходить зебру, тримаючи при цьому, у вухах – навушники, в руках – плеєр та ще й парасолю, яка значно обмежує огляд того, що відбувається навколо.
Нова редакція правил говорить про те, що коли пішохід виходить на пішохідний перехід, має уважно контролювати ситуацію, незважаючи на те, що переходить дорогу у визначеному місці. Адже він повноцінний учасник дорожнього руху, повинен дотримуватися правил, а за їх порушення відповідати так само, як і водії транспортних засобів. Тобто у нашому випадку, зазначає Караваєв, на той час коли пішохід переходить зебру, він не повинен, скажімо, парасолею закривати видимість на дорозі.
Чесно кажучи, таке “положення” чогось кардинально нового не вносить. Адже до прийняття нового законопроекту, було й так зрозуміло, що пішохід повністю відповідальний за власне життя і дивитися на всі сторони – питання його безпеки.
Дорожні знаки
Є лише уточнюючі моменти, деякі дорожні знаки та розмітки лише дещо видозмінюються та більше відповідатимуть європейським стандартам. Відтак водії особливих змін не відчують.
Водійські права
Отримати їх буде складніше. Не дивлячись на те, що в правоохоронних органах проводяться реформи, ні для кого не секрет, що сьогодні водійське посвідчення можна купити. Після того, як законопроект запрацює, – купити права буде неможливо, наголошує Караваєв. Здача іспиту відбуватиметься онлайн, а сам процес записуватиме відеокамера.
За словами експерта, наразі ніхто не несе відповідальності за те, що людині видається водійське посвідчення. Тому в законопроекті передбачено перерозподілу центрів впливу. Тобто менше уваги приділятиметься тому, як людина навчатиметься і де, а більше – хто робитиме висновок про її готовність до безпечного водіння авто. Прийматимуть теоретичний іспит спеціальні екзаменатори. Саме вони нестимуть персональну відповідальність за результат та робитимуть висновки щодо здатності безпечного водіння тої чи іншої людини.
Постає питання: хто усе це контролюватиме? Очікується, що буде створено Національне бюро безпеки дорожнього руху, з невеликим штатом співробітників, обізнаних у сучасних методиках виявлення причин виникнення ДТП та усунення їх причин.
Як відзначив в коментарі сайту “24” автоюрист Богдан Глядик, проект закону про дорожній рух та його безпеку непоганий, однак, для закону, який встановлює правила дорожнього руху, 98 сторінок – це забагато, і це робить його складним для сприйняття. За словами автоюриста, якщо в Правилах дорожнього руху, які діють сьогодні, орієнтуватися нескладно, то в цьому законі треба вишукувати це в різних статтях.
“Закон непоганий, там прописані хороші норми, просто в нас практично це все уже є, деякі поняття уточнюються. Просто зібрали всі ці закони та нормативні акти, в тому числі ПДР, порядок реєстрації дорожніх транспортних засобів тощо, в один великий об’ємний закон. Сказати, що законопроект якісно змінить ситуацію щодо безпеки на дорозі, я б не міг,” – прокоментував він.
У будь-якому разі, щоб на власні очі побачити та переконатися, що зміни на українських дорогах таки є, причому в кращу сторону, безумовно, потрібен час. Однак запрацює увесь цей механізм не так швидко, як хотілося б. Адже сам Закон “Про дорожній рух та його безпеку” набирає чинності через 6 місяців з дня його опублікування.