Небезпечний «малюк»
11.02.2018 р. в 01:28, na.mil.gov.ua
Військові багі є на озброєнні багатьох армій світу. Їхні основні переваги — висока швидкість і прохідність, відмінна маневреність та невибагливість у ремонті й експлуатації. Такі автомобілі вже оцінили наші спецпризначенці

Легкий тактичний автомобіль (ЛТА) розробили фахівці ТОВ НВК «Техімпекс» у співпраці з науковцями й студентами Вінницького національного технічного університету та автогонщиком-конструктором Юрієм Берком на замовлення однієї із силових структур України. Уперше автомобіль було презентовано широкому загалові на торішній Міжнародній спеціалізованій виставці «Зброя та безпека – 2017»
Фактично авто являє собою багі, яке, за словами розробників, має широкий спектр застосування: як дозорно-розвідувальний автомобіль, машина вогневої підтримки підрозділів, коригування вогню, патрулювання, доставки боєприпасів або евакуації поранених. Автомобіль можуть використовувати підрозділи Сил спеціальних операцій, Десантно-штурмових військ, а також розвідники.
За повної маси 1270 кг авто може розвивати швидкість до 130 км/год й долати підйоми та схили крутизною в 45 градусів завдяки дволітровому турбодизелю Audi потужністю 240 к. с. Привод — на задні колеса. Радіус розвороту — 8,7 м. Екіпаж — три особи. Авто має значний запас ходу: до 570 км. До базової комплектації входять лебідка з тяговим зусиллям 2,5 т, а також радіостанція Motorolla.
Залежно від завдань ЛТА може бути оснащено різними видами озброєння: кулеметом 7,62 мм або 12,7 мм, автоматичним гранатометом АГС-17 калібру 30 мм або УАГ-40 (40 мм) чи навіть ПТРК. Турель для кулемета (або гранатомета) міститься за передніми сидіннями, ще далі — сидіння для стрільця. Спеціальні відділення з обох боків ЛТА дають змогу перевозити амуніцію, боєприпаси або двох поранених.
На розробку й виготовлення першого дослідного зразка ЛТА потрібен був рік. Головна складність полягає в тому, що відсутня практика виробництва таких типів автомобілів промисловістю, а також у тому, що немає жодних нормативних документів щодо цього.
ЛТА створювали з врахуванням досвіду автогонщика Юрія Берка, розробника волонтерських багі «Пегас» і «Пегас-2». Останні, до речі, чудово зарекомендували себе в районі АТО й дістали схвальні відгуки від українських спецпризначенців.
— Це ідеальний транспорт швидкого реагування. Він відносно тихий і малопомітний завдяки невеликим габаритам, розвиває високу швидкість навіть по бездоріжжю. А чим швидше рухаєшся, тим важче в тебе влучити, — пояснює розвідник Олексій К., котрий мав досвід експлуатації багі «Пегас» у районі АТО.
Подібні авто досить поширені в багатьох країнах світу. Розробники вітчизняного багі повідомили, що зараз ЛТА проходить визначальні відомчі випробування, під час яких авто має підтвердити відповідність заявленим тактико-технічним характеристикам.

Перші класичні багі почали з’являтися в США в 50-ті роки минулого століття. Для їх виготовлення найчастіше використовували старі німецькі автомобілі Volkswagen Typ 1, відоміші під назвою Volkswagen Bug (з англ. bug — жук). Дехто стверджує, що саме від зменшувальної форми слова bug — buggy й походить назва цього виду транспорту.
Під час переробки автолюбителі намагалися якнайбільше мінімізувати вагу авто. У деяких випадках залишали «урізану версію» штатного кузова. Та найчастіше стандартний кузов, крила й двері знімали. Як носійну конструкцію встановлювали полегшену раму, а пізніше — кузов зі скловолокна. Завдяки міцному шасі й добрій прохідності, відсутності радіатора, високому кліренсу, а також задньому розташуванню двигуна, оригінальний «жук» ідеально підходив для створення багі на його базі. Популярність багі здобули також завдяки доступності «народного» легкового авто Volkswagen Bug.
Першими цей вид транспорту облюбували поціновувачі активного відпочинку, які час від часу влаштовували змагання в гонках пересіченою місцевістю. Такі розваги сподобалися багатьом автолюбителям, і за короткий проміжок часу багі поширилися по всьому світові. Оцінили новий вид транспорту і військові. Завдяки нескладній будові, високій прохідності, витривалості й мобільності багі здобули популярність у багатьох арміях світу. Першими цей вид транспорту застосували десантні війська й представники сил швидкого реагування. Багі були менш помітними порівняно з класичними броньованими джипами, а транспортні вертольоти могли перевозити одразу кілька таких авто разом з озброєнням та екіпажами по дві-три особи.
У 80-ті роки ХХ ст. у США сформували унікальний батальйон, на озброєнні якого було понад 80 багі FAV (Fast Attack Vehicle) виробництва компанії Chenowth. До речі, у військах цей транспорт мав іншу назву: «Машина швидкого вбивства» (Quick Kill Vehicle). Ці «малюки» отримали її тому, що мали вони непогане озброєння, зокрема кулемети та гранатомети, а 30 із 80 багі навіть обладнали ПТРК BGM-71 TOW.
Уперше машини дебютували на полі бою у війні в Перській затоці. Під час операції «Буря в пустелі» саме американські «морські котики» на FAV першими увійшли в столицю Кувейту. Військові багі також активно застосовували спецпідрозділи Великої Британії, які також брали участь в операції.
Після підтвердження ефективності багі в розвідувальних і диверсійних операціях, прийняли на озброєння деяких країн — членів НАТО, Центральної Америки та Близького Сходу. Нині на озброєнні армії США є близько 30 типів багі від різних виробників.