60 років "горбатому": звідки взявся "Запорожець"

20.04.2020 г. в 10:37, 24tv

o-00027572-n-00056002.webp60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

Чи знаєте ви, що замість "Запорожця" ми могли б їздити на чомусь геть нецікавому? Ми вивчали історію боротьби за "ЗАЗика" наприкінці далеких 1950-х.

Коли країна почала міцніти після воєнної розрухи, партія і уряд, як водиться, перейнялися новими потребами населення. Потрібен був кандидат на роль масового компактного автомобіля, який би вільно продавався і був би доступним за ціною.

Це мала б бути “наймолодша” машина у радянському типажі легковиків. Сходинкою вище над ним стояв старший брат – новий “Москвич-402”, ще вище – “Победа” з “Волгою”, а над ними усіма – представницькі ЗИМ і ЗІСи.

Що ставити на конвеєр?

Економіка СРСР не була ринковою, тож було непросто вгадати, яка саме машина потрібна населенню. Роль маркетологів взяли на себе партійні лідери разом з науковцями дослідного інституту НАМІ.

Хотілося з одного боку, дати народу дешеве, а з іншого – більш-менш міцне і довговічне. Адже всі розуміли, що за радянської системи розподілення проблем із запчастинами і ремонтом не уникнути. Крім того, грав свою роль фактор нерозвиненої дорожньої мережі, через що велика кількість автомобілів переважно експлуатувалася б на путівцях.

o-00027573-n-00056002.webp60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

Кузов “жужика” відповідає вимогам масового виробництва, схему його членування на великі штамповані деталі справді підгледіли в італійців.

В країнах Європи в ту пору найдешевшими машинами були мікроавтомобілі типу BMW Isetta, Messerschmitt KR175, Zundapp Janus – інакше кажучи, мотоколяски. Всадити в таку радянську людину було б непросто, адже в післявоєнному суспільстві такий транспорт мав недобру славу транспорту для інвалідів. Чого тільки варті образливі прізвиська: “інвалідка”, “жабка”, “спасибі Гітлеру”.

o-00027574-n-00056002.webp60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

o-00027575-n-00056002.webp60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

o-00027576-n-00056002.webp60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

Коли в СРСР створювали ЗАЗ-965, пів Європи їздило на мотоколясках з мотоциклетними моторчиками. Від ідеї виробляти такі замість “Запорожця”, на щастя відмовилися.

Проте, ціла колекція таких машин була закуплена НАМІ і всебічно протестована на шляхах різної якості. Випробовування показали непридатність такої техніки на роль “народного автомобіля” в СРСР. Більше того, тести показали непридатність для вітчизняних умов і суперпопулярних у західному світі більших машин – Fiat 500, Fiat 600, Austin Mini, Lloyd LP600 та ін.

o-00027577-n-00056002.webp60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

o-00027578-n-00056002.webp60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

Перший “Запорожець” намагалися зробити сімейним авто. Його однокласники були меншими і не такими місткими. На фото: NSU Prinz, Lloyd LP600, Fiat 600.

Іграшкові 8 – 10 –дюймові коліщатка застрягали в снігу і калюжах, жорстка короткохідна підвіска і тендітні кузова розсипалися на бруківці, тісний салон не поміщав нормальної радянської сім’ї, а немічних двигунів вистачало лише на кілька десятків тисяч км пробігу. Копіювати не було що.

Даєш своє!

Довелося винаходити щось своє. Власне, це розпочали робити трохи раніше. Проектувати нового “малюка” змусили московський завод МЗМА. В процесі також брав участь інститут НАМІ та пізніше створене КБ Запорізького автомобільного заводу, куди переманили спеців із Горького – з ГАЗу.

o-00027579-n-00056002.webp60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

Коли “Запорожець” був “Москвичом”, він мав трохи інший вигляд. Потім боковину осучаснили, а передок для чогось зробили схожим на Fiat.

Керівники союзного рівня підштовхували творців “Москвича-444” до копіювання італійського Fiat-600, але він не відповідав багатьом вимогам. Тому салон майбутнього “горбатого” зробили просторішим (+50 мм в ширину і +10 мм в довжину), колеса – більшими, ходову міцнішою, а двигун – більшим, потужнішим і простішим. Принципово іншою зробили передню підвіску, що дозволило підвищити її ресурс та спростити кузов.

60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"
60 років \"горбатому\": звідки взявся \"Запорожець\"

Конструктори-мотористи запропонували два варіанти двигуна: з опозитним та V-подібним компонуванням. Обрали другий – як більш зручний для сервісу.

Так вийшла малолітражка, яку пізніше, у 1959-му, назвали “Запорожцем”. Дешева і невибаглива машина відкрила мільйонам громадян шлях до свободи пересування, а згодом стала культовою – як симпатичний символ минулого і первісток згодом потужного українського автопрому.

Днем народження першого “Запорожця” можна вважати 22 листопада 1960 року, коли зробили першу партію нової машини. Хоча є ще одна дата – 18 липня, день презентації новинки перед керівниками держави, свого роду остаточне затвердження проекту.

А ще кілька поколінь громадян мають бути вдячні нашому “Запорожцеві” за те, що він встановив для суспільства і промисловості високий стандарт найдешевшого масового автомобіля. Він зміг поєднати високі споживчі якості з невеликою собівартістю, що і дало йому змогу закріпитись на конвеєрі. Якби не він, отримали б ми на довгі роки замість повноцінного чотиримісного авто малокубатурну одноразову мотоколяску або щось на кшталт кабіненролера Messerschmitt – з рівнем комфорту бойового винищувача і відповідним ресурсом.

Интересные автостатьи

Дизельное топливо – какое качество на дорогих и дешёвых заправках? После кризисного «карантинного» падения, цены на топливо на украинских АЗС уверенно поползли вверх. При этом, что касается дизельного топлива, пока сохраняется весьма солидный разброс, достигающий 5 грн. на литре. А будет ли такой же разница в качестве топлива?
Электрическая революция: от Peugeot VLV – до Peugeot е-2008 Электрические двигатели использовались еще на заре появления автомобиля, однако тогда они уступили борьбу бензиновым моторам. Peugeot одни из первых взялся за изучение электропривода для автомобилей – это было еще в далеком 1902 году.
Ariya - первый 100% электрический кроссовер Nissan Nissan показала продолжателя дела Leaf. Встречайте первый электрический кроссовер марки — Nissan Ariya.
Новый Ford Bronko - «внедорожный воин» 21 века Ford спустя 31 год возродил рамный внедорожник Bronco. И это очень красиво.
Качество автомобильного газа улучшилось, но многие грешат «недоливом» Впервые за 2 года стоимость автомобильного газа достигла 50 процентов стоимости бензина, и продолжает повышаться. В некоторых сетях цена около 12 гривен за литр, что не очень радует владельцев авто с ГБО. Кроме того, некоторые компании лоббируют введение дополнительных пошлин на импортные газ и дизель.
WOG разыгрывает дом на колесах Закрытые границы – не проблема для настоящих путешественников. Наоборот, это прекрасная возможность узнать лучше родную страну.
Что такое «помеха справа» и как правильно пользоваться этим правилом «У тебя помеха справа была!», - такое взаимное обвинение часто можно услышать от водителей, попавших в ДТП на регулируемом перекрестке, при проезде «клумбы» или взаимном перестроении.
«Умные» шины – какую пользу получат потребители от сенсорной технологии Беспилотные автомобили, которым необходимо определять дорожные условия без участия человека, ставят соответствующие требования к шинам. Эксперт компании Nokian Tyres считает, что “умные” шины с подключенными к ним датчиками станут привычным явлением максимум через 5 лет.
Электромагнитные излучения создадут тяговую силу для электромобиля Pi Car Электромобили загрязняют окружающую среду даже больше, чем машины с двигателями внутреннего сгорания? Объединив международную команду ученых, компания Neutrino Energy Group решает задачу поиска возможностей обеспечения питания электромобилей будущего.
Легендарному внедорожнику Range Rover исполняется 50 лет 17 июня 2020 года Range Rover празднует золотой юбилей: за 50 лет этот внедорожник стал одной из самых прогрессивных моделей мира и самым популярным авто среди всех моделей Land Rover.
Как подготовиться к автомобильному путешествию в сезон отпусков События 2020 года, прежде всего карантинные ограничения, внесли существенные изменения в планы жителей Украины. В частности, ограничения на международное авиасообщение предопределили тренд отдыха этого года – внутренний туризм.
CITROËN ë-SpaceTourer: полностью электрический 9-местный вэн Покупатели могут выбрать размер кузова, количество посадочных мест и уровень комплектации автомобиля.

Больше новостей